Dette dokument giver forklaringer på al SEO-terminologi, -ord og -udtryk, der relaterer til søgemaskineoptimering.

 

SEO Ordbog | Ordforklaring til søgemaskineoptimering

0-9

200

200 betyder, at status er normal. Det betyder, at din filanmodning fungerer, som den skal, og at den fil, du anmodede om, allerede er på vores server. Din fil for eksempel. Billedet eller tekstfilen blev uploadet korrekt af browseren.

301
301 er koden for en fil, der permanent flyttes til en ny placering. Hvis du ønsker at flytte den f.eks. tekst, kan du bruge denne funktion. Der oprettes en ny hjemmeside for et bestemt domæne. Når dine filer er blevet flyttet korrekt, forventer søgemaskinerne at finde 301-omdirigeringen.

302
302 er den kode, som filen blev fundet, men har en midlertidig placering på et andet domæne.

404
En 404-fejl er en klassisk fejlkode, der vises af browseren, når den ikke kan finde den anmodede side. Alle servere har en 404 fejlside. Hvis du indtaster URL’en forkert eller bruger et gammelt link, der ikke længere virker, kan det ske. 404 er også kendt som et dødt link.

A

Above the Fold
Når din hjemmeside er højere oppe på søgemaskinens resultatside, betyder det, at det er en af ​​de første hjemmesider, som folk ser. Gør ikke bare den første side af dit dokument til hovedsiden, gør den til den første side i dit dokument!

I trykkeribranchen bruges udtrykket “øverste halvdel” til at henvise til den øverste halvdel af en avis, hvor det vigtigste indhold er placeret. At være på toppen af ​​søgemaskinens resultatsider betyder, at det kræver mindre indsats for brugeren at komme til din hjemmeside, da de ikke behøver at scrolle for at finde siden.

Dette er fantastisk, fordi det betyder, at brugerne er mere tilbøjelige til at finde din hjemmeside. Jo mere indsats brugerne selv lægger i at finde din side, jo bedre. Foldingen defineres i praksis som værende mellem femte og sjette position på første side, men det kan afhænge af brugerens browservinduestørrelse, enhed og skærmopløsning.

Advertorial
Annoncering er en type indhold, der offentliggøres i aviser, magasiner og andre former for medier. Det bruges til at promovere et produkt eller en tjeneste til offentligheden. Annoncer adskiller sig fra andre former for annoncering, da de er designet til bevidst at efterligne indholdet på webstedet.

Mange publikationer vil ikke offentliggøre annoncer, der er fuldstændig identiske med de artikler, de normalt udgiver, så ansvarsfraskrivelse er ofte inkluderet øverst i annoncen. Utilsigtet er sproget og tonen i annoncer og pressemeddelelser mere beslægtet med en pressemeddelelse end tydelige nyhedsartikler.

Affiliate Marketing
Affiliate marketing er en marketingteknik, der bruger et partnerprogram til at forbedre en virksomheds ydeevne. Hos en virksomhed arbejder vi sammen med andre skabere og influencers for at promovere et produkt.

Vi betaler dem baseret på de resultater, de opnår. Det mest almindelige eksempel er på YouTube, hvor YouTubere ofte har affiliate links i videobeskrivelsen til produkter, de nævner i videoen. YouTuberen får normalt en andel af salget eller en fast pris pr. klik for at linke til produkter. Affiliate marketing kan bruges på mange forskellige måder.

Algoritme
En algoritme er en type numerisk opskrift, der løser en forespørgsel af en bestemt type og giver et resultat uanset udseendet af den specifikke problemtilstand. Den meget brugte algoritme til SEO er PageRank, som måler den relative betydning af information på hjemmesider.

En værdi mellem 1 og 10 tildeles på en logaritmisk skala. SEO er en måde at forbedre din hjemmesides synlighed online.

Alt-tag
Alt-attributten i et dokument betyder en alternativ tekstblok. HTML bruges til at navngive elementer i et HTML-dokument, så browseren ved, hvad det er. Det er også alt-tags, der får en lille tekstboks til at dukke op, når musemarkøren er over et billede.

Nogle tilgængelighedsværktøjer bruger alt-tags til at hjælpe blinde med at se, hvad der er på et billede. Hvis du bruger Alt-tags effektivt, vil du være mere tilbøjelig til at blive fundet i Googles billedsøgning.

AMP
AMP er et initiativ fra Google, der fokuserer på at gøre det nemmere for brugerne at få adgang til artikler fra andre hjemmesider. Denne open source HTML-ramme er designet til at fremskynde artikler og websteder ved at bruge mobilvenlige designteknikker.

Strukturen af ​​dagens sætning er teknisk, men den kan hjælpe brugere på en mobilenhed med at få en bedre oplevelse.

Ankertekst
Ankertekst er et godt ord at kende, når det kommer til SEO. Ankertekst er den klikbare og synlige del af linket. Ankerteksten beskriver tekstdelen af ​​et link, der kan klikkes på.

Teksten fortæller dig, hvad du skal forvente, når du åbner linket. Ankertekst er vigtig, da den fortæller Google, hvad indholdet er på den linkede side.

API
API er en måde, hvorpå to forskellige stykker software kan kommunikere med hinanden. API tillader to programmer at tilbyde tjenester, inklusive data, på tværs af hinandens systemer.

B

Backlink
Backlinks er links fra andre hjemmesider til din hjemmeside. For SEO er det vigtigt at huske på ankerteksten og relevansen af ​​den hjemmeside, linket stammer fra, i forhold til den hjemmeside, det fører til.

Black Hat SEO
Sort hat er det modsatte af hvid hat, som i meget brede vendinger bruges til at beskrive “de gode” (Hvid hat) og “de onde” (Sort hat). Udtrykket “hack” bruges ofte til at beskrive, når nogen går ind på en andens computer uden deres tilladelse for at stjæle information eller beskadige computeren. SEO handler ikke om at gøre tingene på en ond måde for at få høje placeringer; det handler om at bruge uetiske taktikker for at opnå succes.

Black hat-teknikker, også kendt som spamdexing, er bevidst manipulation af søgemaskineindekser. Spamdexing er en teknik, der bruges af cyberkriminelle til kunstigt at øge rangeringen af ​​deres websteder i Googles søgeresultater ved at fylde deres sider med ikke-relaterede eller relevante sætninger og ord. Andre sorte hat-taktikker kan for eksempel omfatte manipulation med søgeresultater eller misbrug af sociale medieplatforme. at have en tekstblok som er skjult for brugerne ved at teksten er i samme farve som baggrunden eller i en usynlig “div” blok.

Den skjulte tekst vil stadig blive indekseret af Google. Hvis Google opdager, at du bruger sorte hat-taktik, kan de straffe dig ved at nedprioritere din side i søgeresultaterne.

Bounce
Når en bruger besøger et websted og derefter forlader webstedet, før han besøger andre sider, kaldes det et bounce.

Bounce Rate
Afvisningsprocenten er procentdelen af ​​brugere, der besøger en hjemmeside og forlader den igen uden at have besøgt en anden side på hjemmesiden.

Kan også beskrives som en enkeltsidesession på websitet.

Broken links
Et brudt link er et link, der ikke længere fungerer. Den side, du forsøgte at besøge, eksisterer ikke længere. Du får en fejlmeddelelse, der siger “Siden kunne ikke findes.” Dette kaldes også en 404-fejl. Ødelagte links kan også være resultatet af en tastefejl i URL’en.

Broken backlink
Hvis du har fjernet en side fra dit websted, kan eksterne sider muligvis stadig linke til denne side. Dette skaber så en 404 fejl på dit websted.

C

Call-to-action
For nemheds skyld har vi inkluderet en “Call-to-action” nederst på denne side. Den beder dig om at lære mere om vores produkt og handle for at købe det. CTA’er kan føre til en række forskellige ting, såsom tilmelding til et nyhedsbrev, få en kupon, tilmelding til et kursus eller mere. CTA’er er en væsentlig del af enhver marketingkampagne, og de kan bruges i alle online annoncer. Hvis du vil opnå gode resultater, er det et must at placere CTA’er i dine annoncer.

Canonical tag
Kanoniske tags er et HTML-element, du kan bruge til at undgå at have duplikeret indhold på dit websted. Undgå at have for meget duplikeret indhold på din hjemmeside, da det kan skade din placering i søgemaskinerne. Med kanoniske tags angiver du, hvilken side der er den “kanoniske” eller “foretrukne” version af et websted. Hvis du har flere sider med lignende indhold, er det en god ting.

Content
Indholdet af en tekst er det, der står i den. Der er en masse indhold tilgængeligt på internettet, fra videoer, billeder og tekst til alt derimellem.

Clickbait
Clickbait er en type artikel med en provokerende overskrift designet til at få folk nysgerrige og klikke på linket. Indholdet lever ikke op til den forventning, overskriften skaber.

Cloaking
Tilsløring er en teknik, der bruges med Black Hat SEO. Brug af forskelligt indhold til søgemaskinecrawlere og normale brugere er en teknik til at kontrollere, hvordan brugerne ser webstedets indhold.

CMS
Content Management System (CMS) er en softwareapplikation, der hjælper med at administrere og organisere webindhold. Et CMS gør det nemt for folk at oprette og administrere hjemmesider uden at have brug for programmeringserfaring. Et CMS bruges til at opdatere, ændre og tilføje indhold på hjemmesiden. Et CMS giver dig mulighed for nemt at administrere din hjemmesides indhold og layout via en brugervenlig grænseflade. Nogle af de mest populære indholdsstyringssystemer (CMS’er) er WordPress, Wix og Squarespace, som bruges af millioner af websteder.

CPA
Cost per acquisition (CPA) er den gennemsnitlige pris, der betales for at erhverve en kunde eller et kundeemne. CPA kan også referere til pris pr. handling, eller pris pr. konvertering på dansk. I praksis bruges dette udtryk oftest til at måle omkostningerne forbundet med en online kampagne.

CPC
CPC står for Cost Per Click, og det er omkostningerne forbundet med et enkelt brugerklik på en annonce.

CPM
CPM står for prisen pr. tusinde visninger, ikke for millioner, som du måske tror, ​​fordi “M” er det romerske tal for 1000. CPM (pris pr. tusinde visninger) er prissætningsmetoden, der bruges til mange online annoncer, og er den pris, du betal for 1000 visninger af din annonce. Hvis du vil købe 100.000 visninger, er prisen promille 200 kr. Så ville du betale 200.000 x 100.000 / 1.000 = 20.000 kr.

Crawler
En crawler er et program, der kan søge gennem websider og hente data. Webcrawleren anmodede om en side og udtrak derefter det indhold, den var programmeret til at hente. En webcrawler bruges ofte til at indeksere websteder og indsamle data til dens algoritme. Google bruger en webcrawler til at crawle nettet og bestemme, hvilke websider der skal inkluderes i søgeresultaterne.

CRO
CRO er en forkortelse for konverteringsrateoptimering, som er en form for optimering, der bruges på dansk. At få flere brugere til at konvertere og foretage en handling er målet for mange webstedsejere. Dette kan gøres gennem ting som at skabe overbevisende indhold, forbedre konverteringsraterne og yde hjælpsom kundeservice.

CTR
Click Through Rate er et mål for, hvor mange gange en besøgende klikker på en bestemt annonce. “Click-through rate” er procentdelen af ​​besøgende på en bestemt side, der klikkede på et bestemt link for at komme dertil. At se på antallet af hits en online annoncekampagne har genereret kan være en god indikator for dens succes. Hvis 10 ud af 100 personer, der ser annoncen, klikker på den, er CTR for annoncen 10 %.

D

Description tag
Description-tagget er et HTML-metatag, der bruges til at give en kort beskrivelse af indholdet på en given side. Beskrivelsesmærker er normalt mellem 140 og 160 tegn. Søgemaskiner kan lide tags for at hjælpe med at beskrive en hjemmeside eller et dokument, og tags kan påvirke en hjemmesides rangering og pagerank.

DDoS
Distributed Denial of Service (DDoS) er et angreb, der oversvømmer en server med anmodninger for at gøre den så overbelastet, at legitime anmodninger ikke kan behandles. Hjemmesiden oplever et koordineret angreb, hvor mange maskiner sender anmodninger til det på én gang. DDoS-angreb er en forlængelse af DoS-angreb, hvor ofrets enhed er den eneste, der gør skaden. DDoS-angreb udføres derefter ved at fordele angrebet over mange enheder. Både DDoS-angreb og DOS-angreb er ulovlige og strafbare ved lov.

Disavow file
Disavow-fil er et Google-værktøj, der hjælper dig med at rapportere links, som du ikke ønsker at linke til din side. Disse er typisk dårlige links og spam.

DNS
DNS er et system, der bruges til at kortlægge domænenavne, der kan læses af mennesker, til numeriske IP-adresser. En DNS-server oversætter et websteds URL-adresser til IP-adresser og omvendt. Når du åbner din browser og indtaster et websteds URL, sender din enhed en forespørgsel til en DNS-server for at få IP-adressen, så den kan finde webstedet.

Domænenavn
Et domænenavn er en identifikationsstreng, der identificerer en eller flere tilsluttede internetadresser. Domænenavne er ikke det samme som webstedsadresser. Webstedsadresser er de specifikke adresser, som et websted er placeret på på internettet. Et domænenavn er et generisk navn, der bruges til at identificere et websted eller en anden onlineressource. Domænenavne bruges til at identificere specifikke webstedsadresser. De fleste domænenavne på internettet er domænenavne på andet niveau. Domænenavne i .dk-domænet registreres med landekoden (.dk), mens domænenavne i .com-domænet registreres med firmanavnet (.com). Amazon.com er et websted, der drives af Amazon.com, Inc. Det sælger bøger, musik, tv-shows, film og andre ting. Top Level Domain (TLD) .com administreres af organisationen ICANN, som leaser dem ud i en bestemt periode. DNS oversætter et domænenavn til en IP-adresse, som din enhed kan forstå. Domænenavne bruges til at repræsentere placeringer i den virkelige verden, f.eks. hjem, på internettet. Men fordi det kan være svært at huske alle webstedernes IP-adresser, er domæner en mere bekvem måde at identificere disse placeringer på.

Duplicate content
Duplicate content eller duplicate content på dansk er et vigtigt begreb at kende, hvis du arbejder med SEO. Begrebet beskriver indhold på din hjemmeside, der er placeret mere end ét sted på samme tid, dvs. der var for meget identisk indhold på siden. Det er meget vigtigt at undgå at have duplikeret indhold på dit websted, da søgemaskiner virkelig værdsætter unikt indhold meget højt.

E

E-A-T score
E-A-T er en forkortelse for Expertise, Authority, and Trustworthiness. Website review-metoden er en måde at vurdere kvaliteten af ​​en hjemmesides indhold. Ifølge Google er en af ​​de vigtigste faktorer i vurderingen af ​​en hjemmesides samlede sidekvalitetsvurdering E-A-T-score. Denne score hjælper med at diktere, hvor godt en side er placeret i søgeresultaterne. Hvis du gerne vil lære mere om dette emne, har vi en side dedikeret til det på vores hjemmeside.

EPV
EPV står for indtjening pr. besøgende. EPV fortæller dig, hvor mange penge du har tjent på folk, der besøger din hjemmeside. For at beregne din sides omsætning pr. besøgende skal du dividere din samlede omsætning med antallet af besøgende på din side i en given periode.

F

Featured Snippets
Googles Featured Snippets-funktion giver et lille uddrag af information fra et websted, der kan være interessant for en søgende. En boks popper op øverst i søgeresultaterne med det formål at give brugeren mere information om svaret på deres spørgsmål.

FFA – Free for All
FFA er et linkkatalog, hvor du gratis kan få et link til din hjemmeside. FA er en spamteknik og bruges ofte til at indsamle e-mail-adresser fra dem, der tilmelder sig, med det formål at sende spam-e-mail-beskeder. til dem. Vil du arbejde seriøst med SEO, behøver du ikke bruge tid på FFA. De tilbyder ikke noget specifikt i forhold til SEO. For de fleste mennesker er FFA ikke tiden og kræfterne værd, og i værste fald kan det skade din hjemmeside mere, end det ville gavne.

 

G

Geo Targeting
Geografisk målretning er en måde at vise forskelligt indhold til besøgende på et websted afhængigt af deres placering. Dette kan omfatte ting som land, region, by/postnummer, IP-adresse og andre faktorer. Facebook gør det nemt at bruge geo-målretning i annoncering, da de altid ved, hvor alle er. Det betyder, at du kan målrette dine annoncer mod personer på bestemte steder, såsom din hjemby eller dit arbejde. Kun kunder, der bor eller befinder sig op til 5 kilometer fra butikken, får vist annoncen.

Google Ads
Google Ads er en annonceringsplatform, der tilbydes af Google. Google AdWords-annonceringsplatformen er en fantastisk måde at få dit budskab ud til et bredt publikum. Annoncering på Googles platforme kan købes gennem denne tjeneste. Annoncer kan placeres mange forskellige steder på nettet, herunder øverst i søgeresultaterne, på bannere og videoer og meget mere. Det er her, du kan gennemgå alle dine kampagnedata og foretage ændringer, hvis det er nødvendigt.

Google Analytics
Google Analytics er et webanalyseværktøj, der giver dig mulighed for at undersøge trafikken og aktiviteten på din hjemmeside. Google Analytics bruges af mange hjemmesider. Med værktøjet kan du få en hel del information om, hvem der besøger din hjemmeside. Med den information du har, kan du bedre forstå din målgruppe og skabe mere effektive marketingkampagner eller hjemmesider. Hvis du ser, at mange kvinder i aldersgruppen 25-34 søger efter noget, kan du måske fokusere dine Google Ads-kampagner på denne specifikke gruppe.

Google Core Update
En kerneopdatering her refererer til Googles søgealgoritme, som opdateres flere gange om året for løbende at forbedre deres søgeresultater. En kerneopdatering er en stor opdatering og kan påvirke, hvordan dine sider vises i søgeresultaterne. Google annoncerer ofte nye opdateringer, men nogle gange kommer disse opdateringer uden varsel.

Google Display Network
Displaynetværket er Googles navn for alle de platforme, hvor du kan annoncere via Google Ads. Der er over 2 millioner websteder, videoer og apps, du kan købe annonceplads på. I displaynetværket kan du udvælge meget specifikke målgrupper ud fra mange forskellige kriterier. Du kan vælge hvilke sider du vil se på din hjemmeside ved manuelt at vælge dem.

Google Keyword Planner
Google Ads-platformen inkluderer en søgeordsplanlægger. Funktionen kan hjælpe dig med at lave en søgeordsplan, se søgevolumen på udvalgte søgeord, konkurrencen og den gennemsnitlige pris pr. klik for udvalgte søgeord. Med den information kan du vælge de søgeord, der giver dig de bedste resultater. Søgemængder bør dog tages med et gran salt, da de kun er vejledende. Konkurrencen kan vurderes som enten lav, medium eller høj. Selvom søgeordsforskning kan være nyttig til at vælge de rigtige søgeord til din virksomhed, er det ikke den eneste faktor, du skal overveje.

Google My Business
Googles platform for virksomheder, GMB, giver dem mulighed for at interagere med deres kunder gennem Google. Med GMB kan du promovere din virksomhed gratis i Google-søgning og Maps. Som virksomhed kan du poste opdateringer, meddelelser, billeder og mere ligesom på et socialt netværk. Med en GMB-virksomhedsprofil er det meget nemmere at administrere din virksomheds Google-tilstedeværelse.

H1

H-TagsH-tags bruges til at angive niveauet af overskrifter i et HTML-dokument. Der er overskrifter på forskellige niveauer: H1, H2, H3, H4 og H5. Hvor H1 er øverst, og vigtigst, og H6 er lavest. I H1 og H2 inkluderer du de vigtigste søgeord relateret til din side for at hjælpe med at fremme dens position på søgemaskinerne. For at skrive et nøgleord i brødteksten kan du bruge H3-H6. Dette er et HTML-tag, der bruges til overskrifter.


<h1>Hello World!</h1>

Health Score
Sundhedsresultatet er et værktøj, der kan bruges til at vurdere sundheden på en hjemmeside. Det er hentet fra SEO-værktøjet Ahrefs. Følgende er nogle af de faktorer, der kan påvirke hastigheden på et websted: antal fejl på siden, antal døde links (404 fejl) og lav hastighed. Evalueringerne er ved at blive gennemført.

Hit
Når en anmodning foretages på en webserver, er et hit et resultat. Websitesporing betyder, at hver gang nogen besøger dit websted, bliver du automatisk advaret.

HTML
HTML er det kodesprog, der bruges til at bygge hjemmesider. HTML er et sprog, der bruges til at lave opmærkning til tekst på nettet. HTML er den grundlæggende kode, som læses af en browser, som gør den i stand til at vise hjemmesiden.

Hyperlinks
Hyperlinks er ord i en tekst, der er markeret med et særligt symbol, og når du klikker på linket, bliver du ført til en anden side. Disse ord har links under dem.

I

Impression
På dansk er et indtryk en udsigt eller eksponering. Visninger fortæller dig kun, hvor mange gange noget er blevet set, og de er ikke så vigtige som klik. Du kan få mange visninger på en annonce uden at have mange klik, det er et tegn på at annoncen ikke er spændende nok for de fleste at klikke på.

Indeksering
Indeksering betyder, at din hjemmesides dato er systematiseret. Søgemaskiner scanner dit websted og kategoriserer alt indhold for at forstå, hvad det er, og for at give relevante sider, når brugere søger efter relaterede emner.

Indgående link
Et link fra en ekstern side fører til din hjemmeside. At have mange indgående links fra troværdige websteder er godt til SEO-formål.

J

Java
Java er et kodesprog på højt niveau inspireret af C++. Java er ikke så simpelt som JavaScript, som er et meget enklere kodesprog. Java bruges til at udvikle software, der kører på internettet, på servere og som en platform for applikationer, der ikke har noget med internettet at gøre. JavaApplets vises ikke på søgemaskineresultatsider, men Java-kode på serversiden kan have konsekvenser for søgemaskiner, hvis den er inkluderet på sider, der vises til browsere.

K

Keyword
Nøgleord er de udtryk, du bruger til at finde det, du leder efter på internettet. Nøgleord er de ord, som en bruger indtaster, når han udfører en søgning. At målrette dit websted til den rigtige målgruppe er afgørende for succes. Sørg for at inkludere de søgeord, der er vigtige for din målgruppe i dit indhold og på din hjemmeside. Hvis du laver online annoncering med Google, er det vigtigt at vælge søgeord, der vil diktere, hvor din annonce vises i søgeresultaterne. Det er vigtigt at inkorporere dine søgeord i artikler på din side, så når Google indekserer din side, ved de, hvad den handler om, og er mere tilbøjelige til at vise din side, når der søges efter det givne søgeord.

Keyword Density
Søgeordstæthed er et mål for, hvor ofte et bestemt søgeord vises på en side. Søgeordstæthed er en procentdel og viser, hvor ofte et specifikt søgeord bruges på siden i forhold til alle andre ord. Selvom det ikke er en almindelig metrik, bruges denne teknik stadig fra tid til anden.

Knowledge Graph
En vidensgraf er en funktion i Googles søgeresultater, der viser information om et emne. Informationsboksen hjælper dig med nemt at finde den information, du leder efter, ved at hente fra forskellige kilder. Søgemaskinen er designet til at give dig den information, du leder efter hurtigere.

Konvertering
En konvertering kan være mange ting, den bruges til at beskrive den handling en bruger foretager sig, når de gør noget, der er gavnligt for virksomheden. Konvertering er, når en bruger køber et produkt, tilmelder sig et nyhedsbrev, downloader noget osv. Du kan konvertere Fahrenheit til Celsius eller omvendt. Brugerne fra at være en, der bare ser på varerne til at være en betalende kunde, er en stor forandring.

L
M

Meta Description
Meta-description er et HTML-tag, der bruges til kort at beskrive indholdet af en side. Google viser metabeskrivelser i søgeresultaterne, som kan hjælpe potentielle kunder med at finde og klikke på din side. Gode ​​beskrivelser kan hjælpe din side med at få mere opmærksomhed. Dette vil hjælpe med at forbedre din klikrate (CTR) og kan hjælpe dig med at opnå en bedre placering på Google. Metabeskrivelser er en fantastisk måde at tiltrække søgemaskinetrafik til dit websted. Ved at inkludere en veloptimeret metabeskrivelse kan du hjælpe dit websted med at rangere højere på søgemaskineresultatsider (SERP’er).

<meta name=”description” content=”Her står noget spændende og fængende indhold som beskriver siden”/>

N

Negativ SEO
Negativ SEO er en teknik, der bruges til at skade en hjemmesides placering i søgemaskinerne. I stedet for at forbedre din egen hjemmeside, ønsker du at skade andre hjemmesider. Hvis du linker til sider med links af lav kvalitet, kan det skade dit websteds placering. Andre angrebsmetoder, der absolut er ulovlige, inkluderer hacking eller DDoS-angreb på webstedet. Negativ SEO er en skadelig teknik og bør ikke bruges, da det kan skade ens egen søgemaskineplacering. I værste fald kan brug af hacking eller DDoS-angreb føre til domfældelse.

O

Off-page SEO
Off-page SEO er søgemaskineoptimering, der udføres eksternt fra ens hjemmeside. Dette er primært linkbuilding, hvor du arbejder på at få gode links fra eksterne sider. Andre off-page optimeringsteknikker inkluderer gæsteblogging på andre websteder.

On-page SEO
Off-page SEO er optimering af din hjemmeside uden for selve siden. Denne optimering sker på dine egne sider, snarere end på siderne for din hjemmesides besøgende. On-page SEO (søgemaskineoptimering) er ofte fokuseret på at skrive indhold, der diskuterer det/de søgeord, du ønsker at rangere efter. Du kan også oprette links mellem dine artikler og sider for at hjælpe brugerne med at finde relaterede oplysninger.

P

PageRank
PageRank er en SEO-algoritme opkaldt efter Googles medstifter Larry Page. Det er et mål for vigtigheden af ​​en webside baseret på links fra andre websider. PageRank er et mål for vigtigheden af ​​et websted. PageRank måler vigtigheden af ​​et websted ved at tildele en score fra 1 til 10. PageRank er udtrykt på en logaritmisk skala, hvor pagerank 3 er 100 gange højere end pagerank 1. PageRank-algoritmen er velkendt og er blevet en standardmetode til at måle hjemmesiders relevans for hinanden.

Q

Quality Score
Kvalitetsresultatet er et mål for kvaliteten af ​​en annonce, bestemt af Google Ads. Kvalitetsresultatet tager højde for mange faktorer, når en annoncekampagne evalueres, såsom kvaliteten af ​​det websted, hvor annoncen bliver vist, det anvendte budget, antallet af klik, annoncen har genereret og meget mere. Google har ikke offentliggjort de præcise detaljer, men har sagt, at et godt kvalitetsresultat påvirker ens annonceplacering i søgeresultaterne.

R

Rich Snippets
Googles Rich Snippets-funktion giver flere oplysninger om en webside i en boks, der vises, når du søger efter den. Med Rich Snippets kan du vise anmeldelser og bedømmelser med stjerner under dit link på Google. Google-billeder viser ofte billeder til opskrifter, så det kan være nyttigt til at finde ud af, hvilke ingredienser man skal bruge. Indtast venligst ingredienslisten eller instruktionerne direkte i søgeresultatet. Links med udvidede uddrag er mere synlige og kan føre til en højere klikrate. Google henter de data, Rich Snippets udvindes fra, i HTML-koden på din side, hvilket gøres med et værktøj som Schema.

S

SEM
Søgemaskinemarkedsføring (SEM) er en proces med at bruge online marketingværktøjer til at forbedre synligheden af ​​et websted eller en organisation på søgemaskineresultatsider (SERP’er). Søgemaskinemarkedsføring (SEM) er en markedsføringsteknik, der bruger online søgemaskinerne til at finde og nå ud til potentielle kunder. Google Ads er en annonceringsmodel, der bruger søgemaskinemarkedsføring (SEM). Der er en række faktorer at overveje, når du slår et ord op i en ordbog, hvoraf nogle er nævnt andre steder i ordbogen.

T

Teknisk SEO
Teknisk SEO er afgørende for god søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering (SEO) er betegnelsen for alt det tekniske arbejde på ens side, der skal til for at placere sig i toppen af ​​søgeresultaterne. At strukturere dit websted, så det er nemt at navigere og forstå, er nøglen til at holde dine besøgende tilbage. Sørg desuden for, at dit indhold er interessant og engagerende, og giv en brugervenlig grænseflade, så dine besøgende ikke har problemer med at finde det, de leder efter. Det er vigtigt, at din hjemmeside er bygget på en stabil og hurtig platform for at sikre, at dine sider indlæses hurtigt.

U

URL
URL’en står for “Uniform Resource Locator”. Dette er en særlig type adresse, som giver dig mulighed for at linke til bestemte steder på internettet. En webadresse er en nem måde at identificere et specifikt websted på. Alle websider har en unik URL-adresse.

V

Voice Search
Stemmesøgning er en måde at udføre en søgning ved hjælp af din stemme på. Med stemmesøgning kan du få søgemaskinen til at tale resultaterne til dig, så du kan få adgang til dem uden at skulle se på dem. Der er mange smarte højttalere i hjemmet, og de er gode til at gøre tingene nemmere. Google trækker ofte data fra sine topresultater for bestemte forespørgsler, så hvis du kan være det første resultat for disse forespørgsler, kan dine stemmesøgningsresultater hjælpe med at fremme din synlighed.

W

White Hat SEO
White Hat SEO er det modsatte af sort hat SEO. Black hat SEO er brugen af ​​uetiske taktikker til at forbedre en hjemmesides placering, mens white hat SEO er brugen af ​​etiske taktikker til at forbedre en hjemmesides synlighed og publikum. Black Hat SEO er en uetisk tilgang, der bryder søgemaskineoptimeringsreglerne. White Hat SEO er søgemaskineoptimering, der følger alle de regler og retningslinjer, som Google har sat. Der er en række forskellige måder at arbejde med SEO på, og den bedste tilgang afhænger af de mål, du har for dit websted.

X

XML Sitemap
Et XML-sitemap er et dokument, der viser alle undersiderne på et websted. XML-sitemaps ligner HTML-sitemaps, men de giver dig også mulighed for at sende information om en sides vigtighed, opdateringsfrekvens og meget mere. Disse oplysninger kan sendes til søgemaskinerne, så de kan finde dem.

W

White Hat SEO
White Hat SEO er det modsatte af Black Hat SEO. Black Hat SEO er en teknik, der bryder reglerne for søgemaskineoptimering (SEO). White Hat SEO er søgemaskineoptimering, der følger alle de regler og retningslinjer, som Google har sat. At arbejde med SEO er en anbefalet tilgang til at forbedre din online tilstedeværelse.

Y

YMYL
YMYL er et akronym for “Dine penge eller dit liv.” Det betyder, at du skal sørge for at passe på din økonomi for at beskytte dig mod livets udfordringer. Google har kategoriseret forskellige typer information. Dette er et emne, der kræver meget viden at kommentere på. Det er især meget relevant, når du vil lave sider, der er sandfærdige og har en høj E-A-T værdi. Besøg webstedet for at lære mere om E-A-T-programmet.

 

Z